Afkicken 2005: de campagne Afkicken heeft tot doel het provinciaal duurzaam mobiliteitsbeleid te ondersteunen. Afkicken…Autoluw naar het werk sensibiliseert de Limburgse bedrijfswereld en zijn werknemers m.b.t. de toenemende vervoersproblematiek. De idee van de campagne is het gebruik van duurzame vervoeralternatieven voor het autosolisme te promoten en te stimuleren en zoveel mogelijk duurzame kilometers te verzamelen aan de hand van de woon-werkafstand en de dienstverplaatsingen. Op die manier kunnen deelnemers exact uitrekenen hoeveel zij persoonlijk uitgespaard hadden tijdens hun campagneperiode (financieel, CO², …). Fietsen, carpoolen, openbaar vervoer en te voet waren de alternatieven die centraal stonden. Het Provinciebestuur trachtte de potentiële deelnemers te motiveren, de deelnemers leverden de inspanning en genoten van de rechtstreekse en onrechtstreekse voordelen. Zowel de werkgever als de werknemer kunnen besparen op hun (onnodige) kosten, zij verbeteren hun leef- en werkomgeving, ze bevorderen hun persoonlijke gezondheid (minder stress, fietsen verbetert de conditie, …), ed. Door middel van de sensibiliseringscampagne ‘Afkicken’ leerden beide partijen welke voordelen er verbonden zijn aan het gebruik van duurzame vervoerwijzen en hoe eenieders rol hierin aanvullend werkte voor de andere partij.
Thema: ondernemerschap en economische zaken
Programma: Phasing out, 2000-2005
Startjaar: 2005
Totale projectkosten: € 10.897,05
Europese subsidie: € 5.448,53