De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
vrouw fietst op een fietspad

Fietsvoorzieningen binnen het Fietsfonds

De gemeenten, de provincie en de Vlaamse overheid werken stap voor stap aan de realisatie van fietsvriendelijke infrastructuur op het uitgetekende netwerk. Gemeenten kunnen voor de aanleg en de verbetering van de fietsinfrastructuur op het netwerk subsidies aanvragen bij de provincie. Die subsidiepot heet het “Fietsfonds”.

Fietsinfrastructuur kan alleen gesubsidieerd worden als de infrastructuur voldoet aan de voorwaarden die opgenomen zijn in het Fietsvademecum. Er zijn o.a. voorwaarden rond de breedte van fietspaden, het materiaalgebruik en de afscherming van de rijweg.

In essentie komt het Fietsfonds neer op het volgende.

  • De provincie subsidieert 90 % van de kosten van het fietspad en vordert hiervan ongeveer de helft terug bij Vlaanderen. De gemeente draagt zelf nog 10 % van de kosten voor de aanleg van het fietspad.
  • De subsidieerbare posten worden in het reglement duidelijk omschreven.
  • Realisaties van de fietssnelwegen worden voor 100 % gesubsidieerd indien ze voldoen aan de voorwaarden.
  • De kwaliteitscontrole van projecten gebeurt binnen de procedure van de projectstuurgroep (PSG) vastgelegd in het decreet basisbereikbaarheid.

Er wordt dus een onderscheid gemaakt tussen fietsvoorzieningen op fietssnelwegen enerzijds en fietsvoorzieningen op andere routes van het BFF anderzijds. Daarom werden ook twee verschillende subsidiereglementen opgesteld: 

Contacten Fietsfondsdossiers

Om de dienstverlening binnen het fietsbeleid zo effciënt mogelijk te organiseren, werd de provincie ingedeeld in twee districten: een noordelijke helft en een zuidelijke helft. De centrumsteden Genk en Hasselt, vallen onder beide districten. 

  • Noord-Limburg: Ruben Vandael - tel. 011 23 83 13
    Gemeenten: As, Bocholt, Beringen, Bree, Dilsen-Stokkem, Genk, Ham, Hamont-Achel, Hasselt, Hechtel-Eksel, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Leopoldsburg, Lommel, Lummen, Maaseik, Oudsbergen, Peer, Pelt, Tessenderlo en Zonhoven.
  • Zuid-Limburg: Michiel Beckers - tel. 011 23 83 51
    Gemeenten: Alken, Bilzen, Borgloon, Diepenbeek, Genk, Gingelom, Halen, Hasselt, Heers, Herk-de-Stad, Herstappe, Hoeselt, Kortessem, Lanaken, Maasmechelen, Nieuwerkerken, Riemst, Sint-Truiden, Tongeren, Voeren, Wellen, Zutendaal.
naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

vrijdag, 06 mei 2022
Pendelfonds subsidieert duurzaam woon-werkverkeer
Het woon-werkverkeer moet duurzamer. Het aandeel autosolisme (een persoon alleen in de wagen) in het woon-werkverkeer moet omlaag en het aandeel fiets en openbaar vervoer omhoog. De Vlaamse overheid...
woensdag, 13 april 2022
Logo  nieuws F74
Volgend jaar steek je via een (tijdelijke) fietsbrug de drukke N715 in Houthalen-Helchteren veilig over. De fietsbrug is een van de tijdelijke maatregelen uit het zogenaamde complex project Noord-Zuid...
dinsdag, 12 april 2022
Fietser fietst in het donker op de verlichte fietsbrug De Langeman in Hasselt
Ben jij een fervent fietser en/of trotse Limburger, en graag bezig met fotografie? Dan is de fotowedstrijd van De Grote Versnelling wat voor jou! In Vlaanderen, en dus ook Limburg, mogen we...