De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

Masterclasses 2017

De retail- en horecaondernemers staan voor grote uitdagingen door o.m. nieuwe consumenten- en winkeltrends en de toenemende digitalisering. Om de Limburgse retail- en horecaondernemers te ondersteunen heeft de provincie Limburg vijf reeksen van vijf masterclasses georganiseerd.

Verspreid over de vijf Limburgse regio’s hebben 226 ondernemers masterclasses bijgewoond over thema’s zoals e-commerce, sociale media, beleving, klantvriendelijkheid en websites en webshops. Tijdens deze interactieve masterclasses kregen de deelnemers gespecialiseerd advies en tips om hun retail- of horecazaak klaar te stomen voor de toekomst.

De klant centraal plaatsen

Uit de inspirerende masterclass van Gino Van Ossel blijkt dat de digitalisering niet alleen als een bedreiging maar ook als een opportuniteit moet gezien worden. De technologische ontwikkelingen geven ondernemers namelijk nieuwe mogelijkheden om potentiële klanten te benaderen. Belangrijk hierbij is evenwel dat de klant centraal wordt geplaatst.

E-commerce expert Cis Scherpereel plaatst de klant ook centraal binnen een omni-channel aanpak. Hierbij worden de verschillende kanalen (winkel, website en webshop) ingezet om tegemoet te komen aan de wensen en verwachtingen van de klant.

Goede service als strategie

Jan Raedschelders en Jente Kasprowski benadrukten dan weer het grote belang van een goede service. Of het nu gaat om een horecazaak, een winkel of een webshop, als ondernemer moet je een goede service bieden om klanten aan je te binden.

Volgens Katelijn Quartier kunnen horecazaken en winkels door middel van service en beleving het verschil maken ten opzichte van e-commerce. Verder kan een doordachte etalage- en winkelinrichting ook een grote meerwaarde betekenen.

Treed in contact met je klanten

Een ondernemer moet zijn of haar (potentiële) klant kennen om het aanbod en de service aan diens wensen en verwachtingen aan te passen. Hiernaast kan het ook een meerwaarde zijn als de klant de ondernemer kent. Een persoonlijke benadering is namelijk een meerwaarde die de zelfstandige ondernemer heeft ten opzichte van ketens en e-commerce.

Volgens Elien Vanhaesebroeck kan een ondernemer via sociale media een band creëren met klanten. Verder kan de ondernemer zichzelf en de zaak in de markt plaatsen en ervoor zorgen dat de zaak gemakkelijk te vinden is. Een aanwezigheid op sociale mediakanalen is voor ondernemers dan ook onmisbaar.

Hieronder vind je een reportage van TVL over de masterclasses.

Masterclasses

Beelden van winkels en consumenten die aan het winkelen zijn.

Katelijn Quartier: De consument is zodanig veranderd, die verwacht meer, die weet meer, hij vindt online alles dus hij heeft geen reden meer om hier naar de winkel te gaan tenzij je die hem geeft.

Beelden van consumenten, retail- en horeca-uitbaters

Stem: Een duidelijke boodschap aan de retail- en horeca-uitbaters: de opkomst van het online winkelen en de gewijzigde consumptietrends verplichten hen om hun strategie bij te sturen.

Tekst in beeld: Erik Gerits, gedeputeerde van Economie

Erik Gerits: We doen dat onder meer met deze masterclasses waarbij we de deelnemers nuttige tips en tricks en ook professioneel advies willen meegeven.

Beelden van Erik Gerits die zijn interview geeft en sfeerbeelden van de masterclasses.

Katelijn Quartier: Je moet iets uitstralen waardoor mensen denken: “Ja, die weet het wel.” Online vind ik veel meer, klopt, maar wat dat diegene aanbiedt, dat is tof.

Beelden van Katelijn Quartier die haar interview geeft.

Stem: Een van de deelnemers is slager Dirk Verheyen uit Lommel.

Tekst in beeld: Dirk Verheyen, slager

Dirk Verheyen: Je moet altijd wakker blijven als zelfstandige. De tijd dat je als slager op uw eiland zat en dat je u van niets anders moest aantrekken dan uw vlees, die tijd is voorbij.

Beelden van Dirk Verheyen die zijn interview geeft en sfeerbeelden van Dirk in zijn slagerij.

Katelijn Quartier: Door het online gebeuren, door die veranderende consument die constant geconnecteerd is, ga je iets anders moeten gaan doen en ga je als retailer moeten mee zijn met trends, je moet mee zijn met digitale ontwikkelingen, met een webshop, of geen webshop, tenminste een website. En het is daar dat we willen focussen vandaag.

Beelden van Katelijn Quartier die haar interview geeft en sfeerbeelden van de masterclasses.

Dirk Verheyen: Tegenwoordig moeten we all-round manager zijn. We moeten van alles op de hoogte zijn. Ik ben heel blij dat de provincie Limburg ons die kans geeft om die classes bij te wonen. We steken er heel veel van op, op gebied van social media, Facebook, klantenbeleving, het is nuttig.

Beelden van Dirk Verheyen die zijn interview geeft en sfeerbeelden van Dirk in zijn slagerij.

Katelijn Quartier:
Technologie moet je eigenlijk gaan gebruiken om enerzijds de klant emotioneel te raken omdat je hem persoonlijk kunt benaderen.

Beelden van Katelijn Quartier die haar interview geeft en sfeerbeelden van de masterclasses.

Stem: De gewijzigde consumptietrends laten hun sporen na. Het is mede dankzij initiatieven zoals deze vanuit het provinciebestuur dat de kwaliteit en het aanbod van horeca en retail gewaarborgd blijft.

Sfeerbeelden van de masterclass.

Erik Gerits: In de centra van onze Limburgse steden en gemeenten staat gemiddeld één handelspand op 10 leeg. En anno 2017 is er maar liefst in 27 Limburgse deelgemeenten geen aanbod meer van dagelijkse goederen.

Beelden van Erik Gerits die zijn interview geeft.

Tekst: Om die lokale retail te versterken zijn de masterclasses een goede zaak. Slager Dirk volgde er al verschillende.

Sfeerbeelden van de masterclass.

Dirk Verheyen: Wat me vandaag is bij gebleven is dat we toch door een ander oog onze eigen zaak moeten bekijken want iedereen denkt dat hij goed bezig is, maar door uit een ander oogpunt uw eigen zaak te bekijken, zijn er toch veel punten die we kunnen verbeteren.

Beelden van Dirk Verheyen die zijn interview geeft.

Tekst in beeld: Meer informatie? – http://retail.limburg.be

Tekst: De dienst Economie van de provincie organiseert deze sessies in vijf verschillende Limburgse regio’s, experten geven interactieve workshops over verschillende thema’s. Er zijn nog drie volledige reeksen van vijf workshops waarvoor je je kan inschrijven.

Sfeerbeelden van de masterclass.

Erik Gerits: Met deze masterclasses hopen we de vaardigheden en ook de overlevingskansen van de Limburgse retailers te verbeteren en onze retail- en horecazaken klaar te stomen voor een boeiende toekomst.

Beelden van Erik Gerits die zijn interview geeft en sfeerbeelden van de masterclass.

Contactgegevens dienst

Openingsuren

Het Provinciehuis is elke werkdag geopend van 9 tot 12 uur en van 13.30 tot 17 uur.

Alles over: retail

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

donderdag, 12 juli 2018
Albertkanaal langs bedrijventerrein Lummen-Beringen
Vorige week kende de Limburgse deputatie en subsidie toe aan Bionerga om het teveel aan energie afkomstig van haar nieuwe biostoomcentrale in Beringen om te zetten in waterstof. De Limburgse...
woensdag, 20 juni 2018
Theo slegers, voorzitter Focus Noord tijdens informatiesessie
Noord-Limburg doet het goed, zelfs beter dan Limburg en Vlaanderen. De regio kent met 4,4 % de laagste werkloosheid in jaren en het aantal aangeboden jobs stijgt snel. Maar om de huidige economische...
woensdag, 20 juni 2018
Gedeputeerde Igor Philtjens samen met Esmeralda Dupont van 't Reigersnest in Zonhoven
Elke dag of nacht verblijven gemiddeld 11.251 toeristen in onze provincie. “Deze toeristen zorgen voor een grote economische meerwaarde, niet alleen voor de logiessector maar ook voor de handel en...