Innovatieve woonprojecten moet betaalbaar en kwalitatief wonen voor iedereen mogelijk maken

vrijdag, 18 september 2020

Vandaag is 28 % van de gezinnen in Limburg alleenstaand. Tegelijk blijven de woningprijzen stijgen.

“We moeten op zoek naar nieuwe woonmodellen die zorgen dat iedereen betaalbaar en kwalitatief kan wonen,” aldus Inge Moors, gedeputeerde van Ruimtelijke ordening en Wonen. “Met het nieuwe subsidieprogramma ‘innovatieve woonprojecten’ willen we verenigingen en instanties ertoe aanzetten om innovatieve woonprojecten te realiseren in onze provincie.”

Het traditionele gezin heeft anno 2020 plaatsgemaakt voor diverse gezinssituaties. Dat betekent ook nieuwe woonnoden. Alleenstaanden, ouderen, … zoeken kleinere woningen met alle comfort. Nieuw samengestelde gezinnen daarentegen zoeken hoe ze het samen leefbaar kunnen maken in huis en omgeving. Een kwalitatieve, duurzame, toekomstgerichte en betaalbare woning vinden, is voor velen een grote zorg.

“Hoe gezinnen wonen wordt in grote mate bepaald door de woonmarkt. De betaalbaarheid van woningen is een belangrijke factor. Daarom willen we via innovatieve projecten komen tot aangepaste en betaalbare, grote en kleine woningen,” aldus gedeputeerde Inge Moors.

Subsidie innovatieve en expirimentele woonprojecten

Daarom subsidieert het Limburgse provinciebestuur verenigingen en instanties die nieuwe onderzoeks- of begeleidingstrajecten opzetten om innovatieve en experimentele woonprojecten te realiseren in onze provincie.

“Als bestuur willen we met deze voorbeeldprojecten de Limburgers en de lokale beleids- en woonactoren inspireren om samen verder te bouwen aan een Limburgs woonlandschap waar we allen graag, kwalitatief en betaalbaar kunnen wonen,” besluit gedeputeerde Inge Moors.

Reglement

Voor meer informatie over het reglement innovatieve projecten wonen, surf naar www.limburg.be/woneninnovatieveprojecten.