Werkplekleren via stages, duaal leren of leren en werken blijft een belangrijke werkvorm om competenties te verwerven, ook in tijden van crisis. Alle betrokken partijen verzekeren op verschillende manieren de veiligheid van de leerling, om zo het leerpotentieel op de werkplek maximaal te houden.
Het werk dat deze partners tot dusver al in deze randvoorwaarden hebben gestoken kan onmogelijk overschat worden. Het heeft ertoe bijgedragen dat het gros van de leerlingen de tewerkstellingen vorig jaar opnieuw konden opstarten en dit jaar konden verderzetten. Op die manier bleven de kwalificatiekansen van leerlingen nagenoeg intact.
Zolang de veiligheid van eenieder kan worden gegarandeerd, blijft ook dit schooljaar de mogelijkheid tot werkplekleren bestaan. Zowel het beleidsdomein Onderwijs als het beleidsdomein Werk zet in op transparant informeren van opleidingsverstrekkers en ondernemingen, opdat beide partners met de meest actuele informatie aan de slag kunnen en zo optimaal de kansen benutten die werkplekleren kan bieden.
Eens dit werkplekleren is gestart, verloopt de begeleiding door de mentor met de nodige veiligheidsmaatregelen, maar zet de opleidingsverstrekker in op maximale digitale begeleiding.
Het departement Onderwijs werkte samen met de koepels een handleiding uit: “Beslissingskader voor stages, duaal leren en leren en werken ten tijde van COVID-19”.
Bron: Onderwijs Vlaanderen
Meer info: www.onderwijs.vlaanderen.be