De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Belang van de onderwijsbehoeften centraal

Wanneer de ondersteuningsbehoeften van de leerling de draagkracht van de school overstijgen, kan het CLB op een gepaste manier doorverwijzen naar externe hulpverlening (bv. individuele begeleiding, therapie, …). Het CLB doet op dit vlak géén begeleiding van leerlingen.

CLB doet geen diagnostisch onderzoek op vraag van derden los van een eigen schoolse begeleiding.

Kind op de eerste plaats

Het belang van de leerling is niet het enige belang, maar wel het eerste. Het belang van de minderjarige zal door de PCLB-medewerker uitdrukkelijk onderzocht en behartigd worden.

We gaan steeds op zoek naar wat dit kind, in deze klas, met deze leerkracht, in dit gezin nodig heeft om terug beter te kunnen deelnemen aan onderwijs. We stellen niet de vraag "Wat heeft deze leerling?", maar zijn op zoek naar het antwoord op de vraag: "Wat heeft deze leerling nodig qua aanpak?".  Welke aanpak, instructies, opdrachten, leeractiviteiten hebben bij deze leerling een positief effect?

In dialoog

Om bovenstaande vragen te beantwoorden gaan we in dialoog. We zoeken naar afstemming met de ouders, de leerling, de partners in de school. We kijken naar de interactie met de context en gaan op zoek naar wat positief loopt.

Tijdens dit traject stemt de CLB-medewerker in overleg met de leerling/ouders af over de noodzaak en de meerwaarde van specifiek diagnostisch onderzoek.

Doelstelling

Einddoel van dit handelingsgericht diagnostisch onderzoek is niet zozeer een etiket of label. Het einddoel is de formulering van praktijkgerichte adviezen zowel naar de leerling als de schoolse context toe aan de hand waarvan het leerproces kan ondersteund worden.

Het CLB doet in dit kader geen diagnostisch onderzoek op vraag van derden los van een eigen traject.