Helpdeskfraude
Helpdeskfraude ... je wordt gebeld door een medewerker van je bank die je niet kent. Hij maakt je eerst bang door te melden dat je je geld zult verliezen maar hij heeft de oplossing voor het probleem. Gevolg: je doet wat de fraudeur vraagt en geeft je code ... met alle gevolgen van dien.
Het scenario kan wijzigen, de fraudeur is een medewerker van een klantendienst of van een vertrouwde organisaties zoals de politie, Card-Stop, ... soms sturen ze een collega-crimineel naar je huis om je bankkaart op te halen of om dure juwelen en waardevolle voorwerpen "veilig" voor je te bewaren.
Ondanks de vele waarschuwingen kunnen fraudeurs nog steeds succesvol toeslaan. Ze zijn sluw, gebruiken de juiste woorden om het slachtoffer eerst bang te maken en daarna de oplossing aan te reiken.
Laat je niet bang maken!
Tips tegen helpdeskfraude
- Negeer onverwachte hulpverzoeken. Echte bedrijven bellen niet over problemen met jouw bankrekening of computer.
- Hang op en bel zelf naar jouw contactpersoon bij de instelling.
- Geef niemand toegang om iets te doen op jouw computer.
- Geef nooit wachtwoorden, pincode of bankgegevens.
- Wees dubbel op je hoede wanneer je 's avonds laat of net voor het weekend wordt gebeld.