De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Veelgestelde vragen - aangifte via My e-box

Hieronder geven we een aantwoord op enkele veelgestelde vragen. Vind je hier niet het antwoord op jouw vraag, neem dan contact op: 



Wat is “My e-box”?

Dit is een beveiligd portaal waar overheidsinstellingen documenten ter beschikking stellen, die je kunt inkijken en beheren.
Zowel federale overheidsdiensten, openbare instellingen van de sociale zekerheid, ministeries van de Vlaamse Gemeenschap, steden, gemeenten en provincies sturen hun documenten naar “My e-box”. Je ontvangt een e-mail indien er een nieuw document is of er een document verwijderd wordt in jouw account.

Ik wil mijn aanslagbiljet provinciebelastingen gezinnen niet via My e-box, maar per post ontvangen. Wat moet ik doen?

Je ontvangt het aanslagbiljet provinciebelastingen gezinnen digitaal omdat je je hebt geregistreerd als e-boxgebruiker. Wil je jouw aanslagbiljet opnieuw per post ontvangen, dan moet je zelf jouw e-boxaccount uitschakelen. 
Let op: je kunt niet kiezen om bepaalde documenten van de overheid per post en andere digitaal te ontvangen. Je krijgt ofwel alles per post ofwel alles digitaal.

Hoe kan ik mijn e-boxaccount uitschakelen?

Dat hangt af van hoe je je registreerde.

  • Maakte je jouw account rechtstreeks in My e-box aan, dan kun je jouw account ook via diezelfde portaalsite www.myebox.be uitschakelen.
  • Maakte je jouw account via een andere dienstverlener (zoals Mijn Burgerprofiel, Doccle, KBC, bpost bank, …) aan, dan kun je jouw account uitschakelen op CSAM, het platform voor het beheer van de digitale sleutels van de overheid.
  • Heb je je bij meerdere dienstverleners (My e-box, Mijn Burgerprofiel, Doccle, KBC, bpost bank, …) geregistreerd om jouw correspondentie digitaal te ontvangen, dan moet je al deze toestemmingen intrekken. Alleen dan zal je jouw briefwisseling terug per post ontvangen.

Let op: is je account niet langer actief, dan ontvang je ook van andere dienstverleners geen digitale documenten meer.
Dat betekent dat digitale documenten zoals informatie over jouw pensioen, een vaccinatieuitnodiging, het aanslagbiljet personenbelasting of grondbelasting, … niet langer beschikbaar zullen zijn in de e-box.
Je kunt immers niet kiezen om bepaalde documenten van de overheid per post en andere digitaal te ontvangen. Je krijgt ofwel alles per post ofwel alles digitaal.

Wie kan mij helpen bij mijn registratie of uitschakeling van mijn account?

Wij kunnen geen accounts registreren of uitschakelen voor anderen. 

Ondervind je problemen of heb je hulp nodig om een account aan te maken of uit te schakelen, dan kun je

  • contact opnemen met My e-box:
    • surf naar www.myebox.be en klik rechtsboven op ”Contact”. Op de volgende pagina vind je een”Contactformulier” dat je kunt invullen 
    • of neem tussen 8.30 en 17 u. telefonisch contact op met het servicecenter op 02 740 74 74
  • contact opnemen met de  privépartner (Doccle, KBC, bpost bank, TrustO), waar je jouw account wil registreren of uitschakelen.

Waarom krijg ik geen e-mail als ik een nieuw aanslagbiljet digitaal heb ontvangen?

Als je geregistreerd bent op My e-box of via een andere dienstverlener (Mijn Burgerprofiel, Doccle, KBC, bpost bank, TrustO, …), ontvang je een e-mail zodra er nieuwe documenten beschikbaar zijn of er documenten worden verwijderd.

Dit kan natuurlijk alleen als je ook jouw e-mailadres hebt ingegeven in jouw account. Je kunt dit eenvoudig nagaan en aanpassen in jouw accountinstellingen:

  • op www.myebox.be vind je jouw contactgegevens onder ”Mijn profiel”
  • bij de andere dienstverleners vind je jouw contactgegevens eveneens in de accountinstellingen.

Heb je jouw e-mailadres aangevuld of verbeterd, dan zul je voortaan meldingen per e-mail ontvangen. 

Waar kan ik terecht met een vraag of een klacht over My e-box?

Ondervind je problemen, heb je hulp nodig of heb je een klacht over My e-box, dan kun je contact opnemen met My e-box: 

  • surf naar www.myebox.be en klik rechtsboven op ”Contact”. Op de volgende pagina vind je een ”Contactformulier” dat je kunt invullen 
  • of neem tussen 8.30 en 17 u. telefonisch contact op met het servicecenter op 02 740 74 74.

Waar kan ik terecht met een vraag over mijn aanslagbiljet provinciebelasting gezinnen?

Vind je het antwoord op jouw vraag niet op deze pagina of op www.limburg.be/belastingen, dan kun je contact opnemen met de afdeling Belastingen van het provinciebestuur: 011 23 77 02 of provinciebelastingen@limburg.be.

Ik heb mij geregistreerd, vanaf wanneer ontvang ik mijn aanslagbiljet provinciebelasting gezinnen digitaal?

De aanslagbiljetten worden verstuurd in juni.
Heb jij je geregistreerd voor 1 juni, dan ontvang je het aanslagbiljet dat jaar digitaal.
Heb jij je op 1 juni of later geregistreerd, dan zal je het volgende aanslagbiljet digitaal ontvangen.

Tot wanneer kan ik mij registreren om mijn aanslagbiljet digitaal te ontvangen? 

De aanslagbiljetten worden verstuurd in juni.
Heb jij je geregistreerd voor 1 juni, dan ontvang je het aanslagbiljet dat jaar digitaal.
Heb jij je op 1 juni of later geregistreerd, dan zal je het volgende aanslagbiljet digitaal ontvangen.

Wat doe ik als mijn digitaal aanslagbiljet niet juist is? (fout adres, fout bedrag, geadresseerde is fout, …) 

Neem contact op met de afdeling Belastingen van het provinciebestuur: 011 23 77 02 of provinciebelastingen@limburg.be.

Wat doe ik als de geadresseerde is overleden?

Neem contact op met de afdeling Belastingen van het provinciebestuur: 011 23 77 02 of provinciebelastingen@limburg.be.

Mijn e-mailadres is gewijzigd. Hoe pas ik dit aan?

Op www.myebox.be vind je jouw contactgegevens onder ”Mijn profiel”.
Bij de andere dienstverleners vind je jouw contactgegevens eveneens in de accountinstellingen.
Geef je nieuw e-mailadres in.
Heb je jouw e-mailadres aangevuld of verbeterd, dan zul je de meldingen op je nieuw e-mailadres ontvangen.

In het digitale aanslagbiljet zou het handig zijn om via een QR-code of een link meteen de betaling in orde te kunnen brengen. Waarom is dit niet voorzien? 

Het provinciebestuur bereidt deze optie momenteel voor, zodat het vanaf 2023 wel mogelijk zal zijn om meteen te betalen a.h.v. een QR-code op het aanslagbiljet.