De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
2x logo fietssnelweg F3, op de achtergrond staat een fiets

Fietssnelwegen

woensdag, 17 augustus 2016

Wat is een fietssnelweg?

Fietssnelwegen zijn fietspaden bedoeld voor langeafstandsverkeer. Ze zijn zoveel mogelijk afgescheiden van het autoverkeer om de veiligheid en het comfort voor de fietsers te verhogen.  De focus ligt sterk op functionele verplaatsingen (5 tot 15-20 km) naar school, werk, winkel, ... De fietssnelwegen zullen aansluiten op hoogwaardige fietsroutes in steden en gemeenten, gelijkaardige routes in de omringende provincies en op bijvoorbeeld stations en stopplaatsen van de NMBS.

De fietssnelwegen bieden ook voor recreatief gebruik heel wat voordelen. Verschillende onderdelen van onze Limburgse fietssnelwegen maken trouwens vandaag ook al deel uit van ons toeristisch fietsroutenetwerk. Fietssnelwegen zijn immers niet bedoeld om snel te fietsen, wel om over langere afstand veilig te kunnen fietsen met onderweg zo weinig mogelijk stops aan kruispunten. Door het toenemend gebruik van elektrische fietsen zowel voor het woon-werkverkeer als recreatief, neemt het langeafstandsfietsen toe. En dus wordt ook de vraag naar snelle fietsverbindingen groter.

Fietssnelwegen liggen zeer vaak langs rechtlijnige infrastructuren zoals spoorwegen, autosnelwegen en kanalen. Een fietssnelweg gaat bij voorkeur over een vrijliggende fietsweg of een jaagpad. Waar er ruimtegebrek is, kan de fietssnelweg ook over fietsstraten, bestaande fietspaden en autoluwe wegen lopen. De fietssnelwegen vormen de ruggengraat van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, een beetje zoals de autosnelwegen voor het wegennetwerk.

Fietssnelwegen in Limburg

Om te weten waar de fietssnelwegen het best liggen, liet de provincie Limburg een studie uitvoeren. Het Limburgs fietssnelwegennetwerk is opgebouwd rond een Noord-Zuid-as van Hamont-Achel naar Gingelom en een Oost-West-as van Tessenderlo naar Lanaken. De Oost-West-as loopt grotendeels via de jaagpaden langs het Albertkanaal over een afstand van 60 kilometer. De Noord-Zuid-as gaat ten noorden van Hasselt over de oude spoorwegbedding van de Lijn 18 naar Hamont-Achel, een afstand van 45 kilometer.

De basisinfrastructuur is vandaag al grotendeels aanwezig. Wel gaat de provincie nog investeren in het veiliger maken van die punten waar de fietssnelwegen autoverkeer kruisen, de oversteekplaatsen dus. Ten Zuiden van Hasselt zal de Noord-Zuid-as een tracé van 25 kilometer via Alken en Sint-Truiden naar Gingelom volgen. Op dit gedeelte moet nog een aanzienlijk deel van de fietspaden worden aangelegd.

Daarbuiten zijn er nog fietssnelwegen gepland langs de Zuid-Willemsvaart, de oude spoorbedding As-Maaseik, de Spartacusroute van Bilzen tot Hasselt en een verbinding van Hasselt naar Diest.

Kaart fietssnelwegen in Limburg.

Realisatie: stand van zaken

In 2016 heeft de provincie twee studiebureaus aangesteld om de realisatie van de fietssnelwegen “Albertkanaalroute” en “Spoorlijn 18-route” concreet vorm te geven. Voor deze twee fietssnelwegen ligt de infrastructuur er al, maar ze moeten geoptimaliseerd en beveiligd worden. De concrete werken beginnen in de eerste helft van 2017.

Financiering in Limburg

De provincie betaalt de realisatie van de fietssnelwegen voor 100 %. Op die manier willen we ervoor zorgen dat binnen eenzelfde termijn zo veel mogelijk aaneengesloten delen van een fietssnelweg kunnen gerealiseerd worden. In de meeste gevallen betaalt Vlaanderen hiervan 40 % terug (Fietsfonds). 

Uniforme stijl fietssnelwegen

De fietssnelwegen moeten in heel Vlaanderen herkenbaar zijn, van De Panne tot Maasmechelen. De vijf Vlaamse provincies ontwikkelden daarom een specifieke huisstijl, met een eigen nummering (bv. F6, F32).  Ze ontwikkelden ook samen een website over de fietssnelwegen.

Als je het bovenstaand logo ziet, weet je dat je op een fietssnelweg fietst, of in de buurt ervan. Zo kun je de route volgen, begrijpen en gebruiken. Elke fietssnelweg kreeg een eigen, unieke code in de vorm van een getal van 1, 2 of 3 cijfers. Handig voor communicatie, online en op het terrein.

Het F-logo en de huisstijl zijn meer dan louter signalisatie. Het geeft de fietssnelwegen een eigen identiteit: een kwalitatief, efficiënt en duurzaam mobiliteitsproduct. Het logo verschijnt in tal van toepassingen op het terrein, als vloersticker, oriëntatiezuil, rustpunt,... Zo worden fietssnelwegen herkenbaar, intuïtief, veiliger en meer comfortabel.

In Limburg dragen de fietssnelwegen de volgende nummers:

  • F5 (Hasselt-Antwerpen)
  • F9 (Hasselt-Leuven)
  • F71 (Hamont-Achel – Gingelom)
  • F72 (Hasselt – Riemst)
  • F73 (Lanaken – Lommel)
  • F74 (As – Maaseik)
  • F75 (Hasselt – Bilzen)
  • F76 (Tongeren – Sint-Truiden)

Animatiefilmpje fietssnelwegen.
Brochure fietssnelwegen (PDF, 7 blz.).
Meer informatie over de fietssnelwegen.

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

donderdag, 23 november 2017
Op maandag 27 november 2017 gaat de provinciaal gecoördineerde thema-actie "Verlichting - zwakke weggebruikers / bromfietsers" van start. Herfst en winter staan in België gelijk aan donkere dagen, met...
maandag, 20 november 2017
Politiecombi
Onder de noemer SLim-acties houden de Limburgse korpsen van lokale politie en de WegPolitie Limburg elk weekend, het hele jaar door, gecombineerde controles op alcohol, drugs en snelheid. In het weekend...
dinsdag, 14 november 2017
Politiecombi
Onder de noemer SLim-acties houden de Limburgse korpsen van lokale politie en de WegPolitie Limburg elk weekend, het hele jaar door, gecombineerde controles op alcohol, drugs en snelheid. In het weekend...