De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Fietsbrug aan sluizencomplex Godsheide geïnstalleerd

zondag, 31 oktober 2021

In september 2020 startte provincie Limburg met de bouw van een nieuwe fietsbrug aan de sluis in Godsheide. Die fietsbrug zal een van de belangrijkste realisaties voor de Limburgse fietssnelwegen worden. Sinds zaterdagavond worden de zes brugdelen vanuit Gent ingevaren via het Albertkanaal en worden de brugdelen vervolgens op de pijlers gemonteerd. De werken nemen ongeveer 24 u. in beslag.

De fietsbrug

De nieuwe fietsbrug maakt deel uit van de Limburgse fietssnelwegen en vormt een essentieel onderdeel van de Albertkanaalroute. Die route bestaat uit de fietssnelweg (F72) die Ham met Maastricht verbindt over een traject van 33 km én de fietssnelweg (F5) die Antwerpen met Hasselt verbindt over een traject van 80 km. De fietssnelweg F72 wisselt ter hoogte van de sluis in Godsheide van oever.

“Met deze imposante werken komt de voltooiing van de fietsbrug in zicht. Na het invaren en installeren van de brugdelen wordt de constructie verder afgewerkt. Over een tweetal maanden kunnen fietsers veilig van oever wisselen over een prachtige fietsbrug. Dit is opnieuw een belangrijke stap in de uitbouw van het Limburgse fietssnelwegennetwerk”, zegt gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts.” Om het comfort en de veiligheid van de fietsers te verbeteren werden ook de omgevende straten en de aansluitende wegen verkeersveilig heringericht.

De werken, een technisch huzarenstuk

“Deze fietsbrug past enerzijds in de visie van het provinciebestuur om fietsen te stimuleren, maar past anderzijds ook uitstekend in ons streven om waterbeleving te versterken”, geeft Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg aan. “De fietsers zullen vanaf de brug een mooi uitzicht hebben op het Albertkanaal en het intense scheepvaartverkeer, op het sluizencomplex van Hasselt en op de pompinstallatie-waterkrachtcentrale.”

De nieuwe fietsbrug in Godsheide is door haar ligging ook een technisch huzarenstuk. “Het bouwen van een brug is uiteraard nooit evident, maar de nabijheid van het sluizencomplex en de pompinstallatie-waterkrachtcentrale noodzaakten hier een creatief ontwerp en inplanting van de brug”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. “Ook het invaren en installeren van de brug vraagt een goede voorbereiding. Tijdens de werken is er immers tijdelijk geen scheepvaartverkeer mogelijk. Door te kiezen voor het Allerheiligenweekend kunnen we de stremmingsperiode zo kort mogelijk houden”, gaat Danckaerts verder.

De fietsbrug bestaat uit 6 brugdelen die alles samen meer dan 500 ton staal bevatten. De brugdelen kwamen over het water naar Hasselt. Zij vertrokken donderdag per schip in Gent. Het grootste brugdeel is 44 meter lang en weegt 130 ton. De volledige fietsbrug is 200 meter lang en 6 meter breed. De fietser zal 10 meter boven het wateroppervlak fietsen.

Het hart van de Limburgse fietssnelwegen

Het belang van de nieuwe fietsbrug voor het Limburgse fietsverkeer werd in het verleden al vergeleken met het belang van het Klaverblad in Lummen voor het autoverkeer in de provincie. De brug vormt immers het hart van de Limburgse fietssnelwegen en ook het toeristisch fietsroutenetwerk zal gebruikmaken van de brug.

“Het Limburgse fietssnelwegennetwerk is opgebouwd rond een Noord-Zuid-as van Hamont-Achel naar Gingelom (fietssnelweg F74, oftewel Spoorlijn 18 en fietssnelweg F741) en een Oost-West-as van Tessenderlo naar Lanaken (fietssnelweg F72 en F5, oftewel de Albertkanaalroute). Dankzij deze fietsbrug sluiten deze assen ter hoogte van Hasselt via de Cordaroute (F702) op elkaar aan, en verbinden ze ook verder door naar onder andere de Demerroute en de Trichterheideroute. De hele provincie ligt hier aan je voeten”, verzekert gedeputeerde Bert Lambrechts.

“Ook op (boven)lokaal niveau is de fietsbrug van wezenlijk belang. Ze ligt op een drukke fietsroute en verbindt de universitaire campus in Diepenbeek met de Corda Campus en de onderwijscampussen in Hasselt. Zowel de Godsheidenaren en Hasselaren, alsook pendelaars uit omliggende gemeenten profiteren dus van deze fietsverbinding”, haalt Steven Vandeput, burgmeester van de stad Hasselt aan.

Kostenplaatje van 6,2 miljoen euro

De bouw van de prestigieuze brug is een initiatief van de provincie Limburg en zal in totaal 6,2 miljoen euro kosten. De provincie Limburg, de Vlaamse Waterweg en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) financieren het project. De tijdelijke vereniging Hye-Aelterman staat in voor de realisatie van het project. De brug werd ontworpen door studiebureau Sweco. Zij staan ook in voor de opvolging van het project.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Met Vlaanderen investeren we in 2021 maar liefst 355 miljoen euro in het verbeteren van de fietsinfrastructuur en dat is ook bij dit mooie project het geval. De nieuwe fietsbrug aan Godsheide past in onze Vlaamse fietsambitie: meer en veilig fietsverkeer. Willen we meer mensen op de fiets krijgen, dan moet dat ook veilig en comfortabel kunnen. Bij deze specifieke locatie was er te weinig plaats op het sas om goede fietsinfrastructuur aan te leggen. Fietsers konden het Albertkanaal niet veilig oversteken tussen het autoverkeer. Met de bouw van een aparte fietsbrug wordt dit probleem verholpen en creëren we een vlotte, veilige en comfortabele verbinding op het niveau van een fietssnelweg. We investeerden 4,7 miljoen euro in de fietsbrug en de herinrichtingswerken voor fietspaden in de omgeving. Dit project draagt in belangrijke mate bij aan een veiliger en comfortabeler fietsverkeer in Limburg.”

“De provincie investeert de komende jaren fors in de aanleg van fietssnelwegen. Er werd een plan goedgekeurd met fietssnelwegtracés doorheen de volledige provincie. De uitdaging bestaat erin al deze fietssnelwegen zo snel mogelijk te realiseren. Er staan de komende jaren verschillende projecten op til. Deze fietsbrug is daarvan het grootste project en we zijn er dan ook erg fier op”, besluit gedeputeerde Bert Lambrechts.