De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

2021-02-19 1,5 miljoen euro geïnvesteerd in Limburgse functionele fietspaden in 2020

vrijdag, 19 februari 2021

Om meer Limburgers op de fiets te krijgen voor functionele verplaatsingen – naar school, het werk, de winkel enzovoort – investeert de provincie Limburg in fietspaden die samen het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk vormen. Dat netwerk telt zo’n 2.000 km fietspad en verbindt de grotere woonkernen en attractiepolen, zoals bedrijven en scholen. In 2020 investeerde het provinciebestuur bijna anderhalf miljoen euro in de aanleg en verbetering van dat netwerk.

Fietsfonds

Een deel van de investeringen gebeurt via stevige subsidies voor de gemeentebesturen. Die worden betaald uit het zogenaamde Fietsfonds, een geldpotje van de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies. De provincie prefinanciert en kan ongeveer de helft van de projectkosten terugvorderen bij Vlaanderen. De gemeenten moeten dankzij de subsidiepot slechts 10 % van de aanlegkosten voor fietspaden op het netwerk uit eigen zak betalen. Aanpassingen aan fietssnelwegen worden voor de volledige 100 % gesubsidieerd en kosten de gemeente helemaal niets.

Gesubsidieerde projecten

Dankzij de uitgekeerde subsidies in 2020 krijgen de Vossenkuilstraat en Hoefaertweg in Bilzen een fietspad. In Genk worden de fietspaden langs de Guillaume Lambertlaan en Essenlaan heraangelegd. Beide projecten zijn ook in 2020 gestart.

Andere projecten zijn in 2020 afgerond. Zo kregen de fietspaden van de Schoterweg in Tessenderlo een renovatie. In het stadspark De Motten in Tongeren werd fietsverlichting geplaatst.

Provinciale projecten

Het provinciebestuur keert niet enkel subsidies uit, maar investeert ook in eigen projecten. In Beringen werd een stuk fietssnelweg aangelegd in de Zandhoefstraat. Daar maakt de auto letterlijk plaats voor de fiets en krijgt de auto nog slechts één rijstrook.

Daarenboven startte de provincie in 2020 met het grootste project op de Limburgse fietssnelwegen tot nu toe, namelijk de aanleg van een vrijliggende fietsbrug aan het sas in Godsheide. Ook de aansluitende fietspaden in de omgeving worden heringericht en verbeterd.

“Om functioneel fietsen te stimuleren blijven we investeren in fietsinfrastructuur, met de fietssnelwegen als de ruggengraat. De voorbije jaren is heel veel energie gestoken in de voorbereidende studies die nodig zijn voor de uitbouw van een performant fietssnelwegennetwerk. Nu is het tijd dat dit ook zichtbaar wordt op het terrein. Zo zullen we de komende jaren een kwaliteitssprong maken in het functionele fietsroutenetwerk”, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Bert Lambrechts.

De provincie werkt bijvoorbeeld verder aan de Albertkanaalroute, de Spoorlijn 18-route, de Corda-route, het Kolenspoor, en tal van andere tracés. Ook voor de rest van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk staan tal van investeringen gepland, verspreid over bijna alle Limburgse gemeenten.

Overige investeringen

Naast de bijna anderhalf miljoen euro in infrastructuur, investeert het provinciebestuur momenteel ook in een objectieve kwaliteitsaudit van zijn functionele fietspaden, via het nieuwe project Fietsbarometer. Nadat het project in de provincie Antwerpen zijn meerwaarde al bewees, stappen nu de andere provincies mee in.

“Via de audit worden objectieve data verzameld die een waardevolle basis zullen vormen voor beleidsbeslissingen over de eigen investeringen in fietsinfrastructuur, maar ook om de lokale besturen meer “op maat” te adviseren. De fietsbarometer vormt een handige tool om te bepalen welke grote knelpunten eerst aangepakt moeten worden om op die manier sneller een kwaliteitssprong te maken. Daarnaast leert het ons welke grootschaligere investeringen er best op langere termijn ingepland worden”, aldus Lambrechts.