Een procesmatig en competentiegericht evaluatiesysteem stelt leerlingen in staat om te ontdekken wat hun talenten en interesses zijn zonder vroegtijdig een aantal toegangspoorten te sluiten. Dit verhoogt de kansen op meer studie-ijver en op een gemotiveerde studiekeuze.
Het Atheneum Bree en de campus Mater Dei in Overpelt hebben het denkkader van autonome motivatie in hun schoolwerking geïntegreerd. Zij willen zich binnen dit denkkader gezamenlijk verdiepen in het uitbouwen van een proces- en competentiegerichte evaluatiecultuur met ontwikkelingsgerichte feedback aan de leerlingen over hun studievorderingen. Ook de vraag wat en hoeveel moet er geëvalueerd worden dient grondig beantwoord te worden door de screening van de beheersingsniveaus van de toets- en examenvragen. ( Taxonomie van Bloom). Zo leren leerlingen zichzelf objectief evalueren en reflecteren, hun leerstrategieën bijsturen en een persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen.
We willen leren van elkaars ervaringen.
Om de nodige leerbekwaamheid en werkstrategieën voor een succesvolle overgang SO-HO en onderwijs-arbeid aan te reiken leggen we de brug naar de hogescholen en naar de arbeidsmarkt.
In het 3de jaar van deze projectwerking willen we de verwachte positieve effecten uitdragen naar de onderwijswereld en de arbeidswereld.
- Organisatie/school: GO! Atheneum Bree en Wico Campus Mater Dei Overpelt
- Adres: Millenstraat 14, 3960 Bree
- Contactpersoon: Patricia Hanegreefs
- E-mail: patriciahanegreefs@mdo.wico.be
- Telefoon: 0488 99 87 67