Het ontwerp voor het nieuwe parkeergebouw van de Bouwcampus in Diepenbeek is bekend. POM Limburg selecteerde het concept van partners Democo, Debuild en Jaspers-Eyers Architecten. De parkeergarage biedt plaats aan 350 wagens, maar kan later uitgebreid worden naar 500 plaatsen. De uitbreiding gebeurt in de hoogte, bovenop de bestaande parking. Zo neemt het gebouw geen extra ruimte in.
De Bouwcampus is – naast de Health Campus – één van de twee grote themacampussen die op de nieuwe campus in Diepenbeek wordt ontwikkeld. De campus moet uitgroeien tot de spil van innovatie in de bouw, en wordt zo duurzaam mogelijk gebouwd.
Gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput: “Op de Bouwcampus draait alles rond experimenten en innovatieve ideeën in de bouw. Met dit nieuwe parkeergebouw voegen we de daad bij het woord en bouwen we modulair. In de eerste fase voorzien we 350 parkeerplaatsen, maar breiden dit aantal mogelijk uit naar 500. Het gebouw bestaat uit hogere plafonds dan bij standaardparkings, en een centrale hellingbaan, die opnieuw verwijderd kan worden. Het parkeergebouw kan dus in de toekomst perfect veranderen van functionaliteit.”
Minimale voetafdruk
Op de Bouwcampus past POM Limburg het principe van verdichting toe. Er wordt zoveel mogelijk in de hoogte gewerkt, op de bestaande verhardingen. Zo wordt het nieuwe parkeergebouw bovenop de huidige parking geplaatst. “We kiezen voor een zo efficiënt mogelijke parking, met een minimale voetafdruk. Door in de hoogte te werken, houden we ruimte vrij voor groen en andere toekomstige ontwikkelingen. Daarnaast voorzien we ook zonnepanelen, zodat het gebouw in zijn eigen energie kan voorzien”, aldus gedeputeerde Tom Vandeput.
Autoluwe campus
Het nieuwe parkeergebouw is een belangrijke eerste stap in de realisatie van een autoluwe campus. Gedeputeerde van Economie Tom Vandeput: “We stimuleren campusbewoners om hun wagen aan de rand van de campus te laten, en zich daarna te voet of met de fiets verder te verplaatsen. Op termijn werken we toe naar een ‘modal shift’, waarbij we vooral andere vervoersmiddelen aanmoedigen. In 2023 leggen we een aantal trage verbindingen aan, die dit parkeergebouw zullen connecteren met de rest van de campus. We creëren dan bijvoorbeeld autoluwe wegen naar de Health Campus, naar het campushart bij UHasselt en richting Hogeschool PXL.”
De ambitie is om het gebouw in het voorjaar van 2024 in gebruik te nemen.