De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Ze is er! Ontdek de nieuwe fietsbrug De Langeman aan het sluizencomplex in Godsheide (Hasselt)

Laatst aangepast maandag, 27 december 2021

In september 2020 startten provincie Limburg en De Vlaamse Waterweg met de bouw van een nieuwe fietsbrug aan de sluis in Godsheide. Eind oktober werden de 6 brugdelen nog onder belangstelling van vele kijklustigen ingevaren en gemonteerd. Sinds maandag 27 december zijn de werken afgerond en fiets je over de gloednieuwe fietsbrug van 6 meter breed. Via een publieke naamgevingswedstrijd werd de brug De Langeman gedoopt. 

De fietsbrug 

De nieuwe fietsbrug maakt deel uit van het Limburgse fietssnelwegennetwerk en vormt een essentieel onderdeel van de Albertkanaalroute (F72). Die route bestaat uit de fietssnelweg die Ham met Maastricht verbindt over een traject van 33 km én de fietssnelweg F5 die Antwerpen met Hasselt verbindt over een traject van 80 km. De fietssnelweg F72 wisselt ter hoogte van de sluis in Godsheide van oever. Om het comfort en de veiligheid van de fietsers te verbeteren werden ook de omgevende straten en de aansluitende wegen op de fietsbrug verkeersveilig heringericht. 

“We zijn zeer blij dat we vandaag eindelijk deze fietsbrug officieel kunnen openen. De fietsbrug vormt enerzijds opnieuw een belangrijke stap in de uitbouw van het Limburgse fietssnelwegennetwerk en anderzijds is de brug een eyecatcher. De volledige fietsbrug is 200 meter lang en 6 meter breed. Ze bestaat uit 6 brugdelen die samen meer dan 500 ton wegen. De fietser zal 10 meter boven het wateroppervlak fietsen”, zegt gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts.”  

De werken, een technisch huzarenstuk 

“Deze fietsbrug past enerzijds in de visie van het provinciebestuur om fietsen te stimuleren, maar past anderzijds ook uitstekend in ons streven om waterbeleving te versterken”, geeft Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg aan. “De fietsers hebben vanop de brug een mooi uitzicht op het Albertkanaal en het intense scheepvaartverkeer, op het sluizencomplex van Hasselt en op de pompinstallatie-waterkrachtcentrale.” 

De nieuwe fietsbrug in Godsheide is door haar ligging ook een technisch huzarenstuk. “Het bouwen van een brug is uiteraard nooit evident, maar de nabijheid van het sluizencomplex en de pompinstallatie-waterkrachtcentrale noodzaakten hier een creatief ontwerp en inplanting van de brug”, zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg. 

Het hart van de Limburgse fietssnelwegen 

Het belang van de nieuwe fietsbrug voor het Limburgse fietsverkeer werd in het verleden al vergeleken met het belang van het Klaverblad in Lummen voor het autoverkeer in de provincie. De brug vormt immers het hart van de Limburgse fietssnelwegen en ook het toeristisch fietsroutenetwerk zal gebruikmaken van de brug. 

“Het Limburgse fietssnelwegennetwerk is opgebouwd rond een Noord-Zuid-as van Hamont-Achel naar Gingelom (fietssnelweg F74, oftewel Spoorlijn 18 en fietssnelweg F741) en een Oost-West-as van Tessenderlo naar Lanaken (fietssnelweg F72 en F5, oftewel de Albertkanaalroute). Dankzij deze fietsbrug sluiten deze assen ter hoogte van Hasselt via de Cordaroute (F702) op elkaar aan, en verbinden ze ook verder door naar onder andere de Demerroute en de Trichterheideroute. De hele provincie ligt hier aan je voeten... of onder je fietswiel ”, verzekert gedeputeerde Bert Lambrechts. 

“Ook op (boven)lokaal niveau is de fietsbrug van wezenlijk belang. Ze ligt op een drukke fietsroute en verbindt de universitaire campus in Diepenbeek met de Corda Campus en de onderwijscampussen in Hasselt. Zowel de Godsheidenaren en Hasselaren, alsook pendelaars uit omliggende gemeenten profiteren dus van deze fietsverbinding”, haalt Steven Vandeput, burgemeester van de stad Hasselt aan. 

De Langeman 

Van 31 oktober tot 30 november kon iedereen een naamsuggestie voor de fietsbrug indienen. Met maar liefst 313 ingediende namen heeft de jury haar werk gehad. “We waren positief verrast door de creativiteit en betrokkenheid van de deelnemers. De suggesties hadden vaak een link met het Sas, de tragische gebeurtenis van 75 jaar geleden, het mijnverleden van Limburg en de geografie (Godsheide, Trichterheide, Kwakkel), maar de driekoppige jury – een afvaardiging van het provinciebestuur, De Vlaamse Waterweg en de Stad Hasselt – was het redelijk snel eens met de naam  De Langeman”, kondigt gedeputeerde Bert Lambrechts aan. 

De naam verwijst naar de bekende Hasseltse reus, maar refereert tegelijkertijd naar de fysieke kenmerken van de langste brug van Hasselt. Bovendien kent de naam een sterke lokale verankering in de Hasseltse folklore. Vanaf vandaag wordt het ook een fysieke locatie en referentiepunt in Hasselt voor de fietser. 

Onder de deelnemers aan de wedstrijd worden een aantal mooie prijzen verloot. De winnaars worden binnenkort persoonlijk gecontacteerd. 

Investering van 6,2 miljoen euro 

De bouw van de prestigieuze brug is een initiatief van de provincie Limburg en kostte in totaal 6,2 miljoen euro. De provincie Limburg, de Vlaamse Waterweg en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) financieren het project. De tijdelijke vereniging Hye-Aelterman realiseerde het project. De brug werd ontworpen en opgevolgd door het studiebureau Sweco.  

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “De nieuwe fietsbrug aan Godsheide past in onze Vlaamse fietsambitie: meer en veilig fietsverkeer. Willen we meer mensen op de fiets krijgen, dan moet dat ook veilig en comfortabel kunnen. Bij deze specifieke locatie was er te weinig plaats op het sas om goede fietsinfrastructuur aan te leggen. Fietsers konden het Albertkanaal niet veilig oversteken tussen het autoverkeer. Met de bouw van een aparte fietsbrug wordt dit probleem verholpen en creëren we een vlotte, veilige en comfortabele verbinding op het niveau van een fietssnelweg. We investeerden 4,7 miljoen euro in de fietsbrug en de herinrichtingswerken voor fietspaden in de omgeving. Dit project draagt in belangrijke mate bij aan een veiliger en comfortabeler fietsverkeer in Limburg.” 

“De provincie investeert de komende jaren fors in de aanleg van fietssnelwegen. Er werd een plan goedgekeurd met fietssnelwegtracés doorheen de volledige provincie. De uitdaging bestaat erin al deze fietssnelwegen zo snel mogelijk te realiseren. Er staan de komende jaren verschillende projecten op til. Deze fietsbrug is daarvan het grootste project en we zijn er dan ook erg fier op”, besluit gedeputeerde Bert Lambrechts.