Wat kunnen cijfers ons leren over de onderwijskansen in Limburg en de Limburgse gemeenten? Een nieuw en uitgebreid cijferdossier, in het najaar van 2019 gemaakt in opdracht van gouverneur Herman Reynders, tracht een antwoord te geven op die vraag.
Het cijferdossier "Onderwijskansen in Limburg" is niet alleen een actualisering van het rapport van 2015, het is ook een uitbreiding ervan.
De eerste drie hoofdstukken kwamen al aan bod in het rapport van 2015. We werpen daarin een blik op onderwijs(kansen) door te kijken naar aparte indicatoren die zicht geven op de context buiten het onderwijsveld, de situatie tijdens de onderwijsloopbaan en de situatie meteen na de onderwijsloopbaan. We maken ook de vergelijking tussen de Limburgse en Vlaamse situatie en evolutie.
En we schenken ook aandacht aan de geografische verschillen binnen Limburg. Daarbij dalen we af tot op het gemeentelijk niveau.
Het vierde hoofdstuk is nieuw. Daarin kijken we naar de samenhang tussen armoede en onderwijskansen. Dat doen we met een synthesemaat die zes armoede-indicatoren en zes onderwijskansenindicatoren bundelt.
Het volledige artikel en het dossier raadpleeg je op Limburg In Cijfers.