De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan het thema kansenbevordering binnen de Limburgse lerarenopleidingen. De provincie heeft ondersteuning geboden in het versterken van de lerarenopleidingen in het omgaan met armoede vanuit de visie dat onderwijs een hefboom is in kansarmoedebestrijding. Het onderwijs moet iedereen kansen bieden en leerkrachten zitten in een unieke positie om hieraan bij te dragen. Dat is alleen maar mogelijk als het omgaan met armoede tot de basiscompetentie van elke Limburgse leerkracht behoort. Hiervoor is het belangrijk om te investeren in gelijke onderwijskansen vanaf dag één in de lerarenopleiding.
Structureel inzetten
De dienst Flankerend Onderwijs van de provincie wil samen met de lerarenopleidingen structureel blijven inzetten op kansenbevordering in het onderwijs vanuit de uitgangspunten dat:
- het onderwijs een hefboom is voor kansarmoedebestrijding
- het omgaan met armoede tot de basiscompetentie behoort van elke Limburgse leerkracht waardoor deze mee het verschil maakt
- het bestrijden van kansarmoede via onderwijs een duidelijke impact heeft op het voorkomen van ongekwalificeerde uitstroom en het voorkomen van vroegtijdige schooluitval.
Vragenlijst
Om de effecten van de inspanningen na te gaan, werd vanuit het lerend netwerk een vragenlijst ontwikkeld die peilt naar de competentieontwikkeling rond armoede van de eerste– en derdejaarsstudenten en de studenten uit de verkorte trajecten. De studenten werden bevraagd rond 5 domeinen: kennis, handelen, bekwaamheid, overtuiging en houding.
Bemoedigende bevindingen
De bevindingen uit deze enquête zijn erg bemoedigend. We gaan verder aan de slag met de resultaten, en dit onder andere via focusgroepen in de opleidingen, ondersteund door ervaringsdeskundige experten.
Tussen de provincie en de Limburgse lerarenopleidingen van PXL, UCLL en de UHasselt is daarom ook dit academiejaar een overeenkomst afgesloten om dit thema een fundamentele en krachtige pijler te laten blijven van de Limburgse lerarenopleidingen.
Meer info: onderwijs@limburg.be
Geen reacties
Plaats een reactie