De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te avigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...

Info-avond “Veiligheid duur? Probeer eens een ongeval”

Leven

Opzij, opzij, opzij, want ik ben haast te laat. Ik heb maar een paar minuten tijd. Herman van Veen zong dit 40 jaar geleden al en nog steeds is deze tekst bijzonder actueel.

Toch is het voor iedere ondernemer en werkgever noodzakelijk om zo nu en dan eens op de rem te staan en alles even te overschouwen.

Druk bezig zijn, is niet per definitie een positieve indicator voor de economische situatie van je  onderneming. Soms kan het zelfs aangewezen zijn dat je als werkgever er in eerste plaats op toe ziet dat anderen druk bezig worden gehouden. Zo blijft er voor jou voldoende tijd over om een vinger aan de pols te houden op de verschillende domeinen van het “ondernemen”. Ondernemen beperkt zich immers niet tot jouw kernactiviteit maar vraagt daarenboven commerciële, technische, fiscale, juridische, sociale en psychologische competenties.

Het is belangrijk te weten dat welzijn op het werk zich niet beperkt tot het aankopen van veiligheidsschoenen, het laten keuren van machines, het hangen van brandblusapparaten.

De gezondheid maar ook het welzijn van alle medewerkers, jezelf inbegrepen, vormen belangrijke fundamenten van jouw onderneming. In de eerste plaats zijn ze belangrijk voor de continuïteit van jouw onderneming maar ook de kwaliteit van uw afgeleverde product vaart wel bij een stabiel personeelsbestand.

Onrechtstreekse, economische meerwaarden als gevolg van een onderbouwd welzijnsbeleid kunnen van allerlei aard zijn.

  • Bij jouw opdrachtgever pak je uit met jouw arbeidsongevallencijfers als één van jouw sterktes in vergelijking met jouw collega’s.
  • Nieuwe werknemers zien uw onderneming als een aantrekkelijke werkgever.
  • Jouw medewerkers zijn de ambassadeurs van jouw onderneming.
  • Je bent de coach en niet de crisismanager.

Met deze studieavond wil het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg – Provinciaal Comité Limburg voor de Bevordering van de Arbeid jou graag aantonen dat een beleid met aandacht voor het welzijn van jouw werknemers een economische meerwaarde is voor jouw onderneming.

Programma

  • 18.00 u. Onthaal van de deelnemers
  • 18.20 u. Verwelkoming door Bert Lambrechts, gedeputeerde en voorzitter van het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg en Provinciaal Comité Limburg voor de Bevordering van de Arbeid
  • 18.30 u. Een dynamische preventiebeleid? Wat, hoe en wie speelt welke rol? door Lieve Mariën, manager Preventie-ingenieurs AO – 21OP Preventie Allianz en Tom Aelterman, Head of Safety Consultant, AG Insurance
  • 19.00 u. Impact van een arbeidsongeval – Kosten-batenanalyse door Dirk Vankerckhoven, verantwoordelijke leefmilieu, preventie en bescherming Sibelga
  • 19.30 u. De zin en onzin van persoonlijke beschermingsmiddelen door Stijn Minten, gepassioneerd docent op het Veiligheidsinstituut (PVI)
  • 20.00 u. “Soft is niet soft”: Het belang van soft skills op de werkvloer.  door arbeidspsycholoog, Mensura
  • 20.30 u. Goede praktijk vanuit een KMO
  • 21.00 u. Vraagstelling en afsluitend netwerkmoment

Wanneer
Donderdag, 10 oktober 2019

Waar

Provinciehuis, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt

Doelgroep

Ondernemers en werkgevers

Organisator

Provinciaal Veiligheidscomité Limburg – Provinciaal Comité Limburg voor de Bevordering van de Arbeid

Meer info

Contactgegevens: Provinciaal Veiligheidscomité van Limburg, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt - tel.: 011 23 79 08 - e-mail: veiligheidscom@limburg.be

  • contactpersoon programma: Greet Caubergs, secretaris
  • contactpersoon inschrijvingen: Cecile Claes