De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te avigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...
Kinderopvang

A tot Z (Tips en tricks)

Taartdiagram

Positief reageren op kinderen in de opvang

Case

Lisa is dol op spelen in de kussenhoek maar als haar tijd er op zit durft ze regelmatig boos en opstandig te zijn t.a.v. de begeleiders en andere kinderen. Vandaag komt Lisa, na afloop van haar kussenhoektijd, zonder problemen uit het lokaal en gaat buiten spelen. Ga eens voor jezelf na: "Hoe reageer je het beste op Lisa?"

  • Ik zou het kind belonen met het kiezen van een speeltje uit de grabbeldoos.
    en/of
  • Ik zou het kind prijzen en complimenteren met een dikke duim te geven en te zeggen: "Ik ben trots op je dat je zonder boos worden uit de kussenhoek komt, goed van je!"
    en/of
  • Ik zou het kind extra aandacht geven en vragen stellen over haar toren die ze had gebouwd in de kussenhoek en wat ze vervolgens gaat spelen/doen.
    en/of
  • Ik zou het kind dadelijk aanmoedigen tot een ander spel zodat ze afgeleid is van de kussenhoek.

!!Opgelet: alle reacties zijn goede gedragingen. Maar welke gedragingen zouden we het beste meer stellen?

Opdracht: zet bovenstaande vetgedrukte reacties bij de juiste kleur!


Antwoord

  1. Kinderen veel aandacht geven. Kinderen willen niets liever dan aandacht, het geeft hen het gevoel dat ze opgemerkt en gezien worden.
  2. Kinderen dagelijks prijzen en complimenteren. Met het prijzen zeg je duidelijk wat je goed vindt aan het gedrag van het kind. Je zegt daarmee: goed gedaan, prima, …
  3. Met het aanmoedigen geef je kinderen met woorden en daden een duwtje in de rug. Je geeft hen het gevoel “Komaan, je kan het!” op momenten als zij het niet meer zien.
  4. Je beloont kinderen met het beloven van een beloning of een extra-aanmoediging. Zo mogen ze bijvoorbeeld langer in de kussenhoek, krijgen ze een extra knutselactiviteit, een voorrecht in de opvang zoals het helpen met het uitdelen van bekers, …

Alle reacties doe je best in combinatie met elkaar en maak gebruik van alle mogelijkheden!!