De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
grote groep jongeren en hun begeleiders op stap

Buurt- en voetwegen nu

woensdag, 27 juli 2016

Zowel het landschap als de mobiliteit zijn sterk gewijzigd sinds 1841. In de loop der jaren werd een deel van de buurtwegen ingericht voor gemotoriseerd verkeer. Veel steenwegen tussen dorpskernen zijn oude buurtwegen. Nieuwe spoorwegen, kanalen, autowegen en verkavelingen werden aangelegd. Nieuwe wegen werden vaker niet dan wel opgenomen in de Atlas van de Buurtwegen.

Veel oude buurt- en voetwegen raakten in onbruik door de opkomst van de auto. De eigenaars van de percelen waarover de wegen liepen namen veel van deze verbindingen stilzwijgend in.

De laatste jaren is er terug meer aandacht voor de oude buurt- en voetwegen. Het zijn trage wegen en ze zijn ideaal als snelle en veilige verbinding voor voetgangers en fietsers. Hierin schuilt de belangrijkste waarde van de Atlas van de Buurtwegen: deze oude buurt- en voetwegen zijn het vertrekpunt bij het ontwerpen van tragewegennetwerken.

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

vrijdag, 01 december 2017
De Limburgse deputatie heeft op donderdag 30 november 2017 beslist om niet in te gaan op de vraag van het gemeentebestuur van Nieuwerkerken om het subsidiebedrag te verhogen voor de aanleg van het nieuwe...
woensdag, 29 november 2017
Politiecombi
Onder de noemer SLim-acties houden de Limburgse korpsen van lokale politie en de WegPolitie Limburg elk weekend, het hele jaar door, gecombineerde controles op alcohol, drugs en snelheid. In het weekend...
maandag, 20 november 2017
Politiecombi
Onder de noemer SLim-acties houden de Limburgse korpsen van lokale politie en de WegPolitie Limburg elk weekend, het hele jaar door, gecombineerde controles op alcohol, drugs en snelheid. In het weekend...