De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

Gericht ontsluiten

In het SALK-expertenrapport wordt geconcludeerd dat Limburg onvoldoende ontsloten is en dit zowel voor het goederen‐als voor het personenverkeer. Het gebrek aan ontsluiting hindert zowel het verkeer met de naburige regio’s als de mobiliteit binnen de provincie Limburg.

Tijdens het overleg van de Vlaamse regering en een delegatie van het provinciebestuur van 21 juni 2013 werd wat mobiliteit betreft vanuit Limburg een lijst van prioritaire dossiers voorgesteld. Door recente ontwikkelingen m.b.t. de prioritaire dossiers IKEA en de nieuwe gevangenis Leopoldsburg, werd de totale
prioritaire mobiliteitslijst vanuit Limburg (m.b.t. de aspecten Vlaamse bevoegdheid) de volgende:

Mobiliteit – autoverkeer

  • N74 (Noord‐Zuid)
  • Voorlopige maatregelen doortocht Houthalen-Helchteren
  • N71 (Neerpelt)
  • N73 (Beringen/Tessenderlo
  • N76 (Bree-Genk)
  • N78 en E314 (ontsluiting oude bunders Maasmechelen)
  • Noord-Oostomleiding (Tongeren)
  • Zuid-Oostomleiding (tongeren)
  • E313-314 verbreding
  • Aansluiting E40 (Sint-Truiden)
  • Ontsluiting IKEA
  • Ontsluiting nieuwe gevangenis Leopoldsburg

De Lijn/Spartacus

  • Spartacus 1-2-3
  • Versterken aanbod snelbus Maasland

Waterwegen

  • Albertknoop
  • Verhoging bruggen
  • Stop van Loozen
  • Sluis blauwe kei

Door de agentschappen van het beleidsdomein MOW gebeurde vervolgens een toetsing m.b.t. de procedurele stand van zaken voor de dossiers mobiliteit – autoverkeer, en werd op basis daarvan een verdere priorisering voorgesteld voor inzet van SALK-middelen.

Lopende acties

2014-05-08 Unieke samenwerking voor opwaardering bedrijventerrein Ravenshout
2014-06-06 Glasvezelontsluiting van de Limburgse bedrijventerreinen
2014-07-04 Provincie plant uitbreiding 3 regionale bedrijventerreinen
2015-10-21 Uitbreiding Tongeren-Oost definitief goedgekeurd
2016-11-23 Modernisering infrastructuur Ravenshout