De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te avigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...

Toeristen verblijven langer in Limburg

dinsdag, 30 juli 2019

De zomervakantie is intussen halfweg. Tijd voor de Limburgse toeristische sector om een voorlopige balans op te maken. Die ziet er positief uit, meldt Toerisme Limburg na een uitgebreide rondvraag bij de sector. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Met naar schatting 725.000 overnachtingen en een gemiddelde logiesbezetting tot bijna 70 procent noteert Limburg ondanks de hitterecords een succesvolle maand, goed voor 70 miljoen euro omzet door verblijfstoeristen. Het meest opmerkelijk is dat onze gasten gemiddeld langer blijven deze zomer.”

Verblijfssector noteert sterke cijfers

De balans na de eerste vakantiemaand is vergelijkbaar met vorig jaar. Naar schatting 150.000 gasten hebben in Limburg ingecheckt. Samen goed voor bijna 725.000 overnachtingen, zelfs nog een lichte stijging van vijf procent tegenover juli 2018. Zo zorgde het verblijfstoerisme de voorbije maand voor een omzet van ruim 70 miljoen euro. Gemiddeld hadden de logies een bezetting van bijna 70 procent. De vakantieparken en de jeugdlogies (dankzij de zomerkampen) waren met 90 tot 92 procent bezetting bijna volledig volzet. Maar ook de hotels lagen met een bezettingsgraad van 72 procent goed vol. Door het wisselende weer keken gasten vaker dan vorig jaar de kat uit de boom. Zo kreeg 20 procent van de logiesuitbaters meer last-minuteboekingen dan in juli 2018.

Gemiddeld profiel van de verblijfsgasten

Ruim zes op de tien logiesuitbaters ontving de voorbije maand voornamelijk Vlaamse gasten. De populairste herkomstregio blijft West-Vlaanderen. De trend om op vakantie te gaan dichtbij huis zit dus nog steeds in de lift en laat zich ook in Limburg duidelijk voelen. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar verbleven de gasten gemiddeld iets langer in Limburg. Bijna vijf in plaats van vier nachten. “Limburg heeft heel wat toeristische troeven. Er is voor ieder wat wils en dus altijd iets te doen, ongeacht het weer. De laatste jaren zetten we sterker in op het verbinden van die troeven, onder andere via de Limburg Vakantiegids. Dat zorgt ervoor dat onze gasten langer blijven en dus ook meer uitgeven”, zegt Igor Philtjens tevreden. Ook de gezelschapsgrootte is toegenomen. Gemiddeld zakten de verblijfsgasten in juli met één persoon meer naar Limburg af dan in 2018, namelijk met vier in plaats van drie personen. Wat het type gezelschap dat in Limburg verblijft betreft, ontvingen de bevraagde logiesuitbaters hoofdzakelijk koppels zonder kinderen en gezinnen met kinderen.

Half miljoen fietsers mede dankzij nieuwe belevingen

Fietsen blijft dé favoriete activiteit van verblijfsgasten. Limburg kon de voorbije maand – ondanks hitterecords – rekenen op bijna een half miljoen fietsers op het fietsroutenetwerk. Nationale feestdag 21 juli was met 36.000 fietstoeristen de absolute topdag. Vooral de fietsbelevingen waren erg in trek. Maar liefst 61.000 fietsers kwamen het pas geopende ‘Fietsen door de Bomen’ in juli ontdekken. Dat brengt het totaal op 102.000 fietsers sinds de opening net voor de zomer. Igor Philtjens: “Een ongelooflijk succes! Dat beaamt de toeristische sector. Heel wat logiesuitbaters bevestigen het positieve effect van de nieuwe fietsbeleving op hun bezetting. En de fietsverhuur van Fietsparadijs Limburg is in Hechtel-Eksel zelfs vertienvoudigd.” Een waardige opvolger voor ‘Fietsen door het Water’. Daar passeerden in juli 41.000 fietsers en in totaal bijna 700.000 sinds de opening. Op de bekende online fietsrouteplanner RouteYou was ‘Fietsen door het Water’ zelfs de populairste route in juli, met de eerste etappe van de Tour de France in Brussel op de tweede en ‘Fietsen door de Bomen’ op de derde plaats. Igor Philtjens: “Niet alleen Limburgers, maar fietstoeristen uit alle windstreken komen naar onze fietsbelevingen. Samen versterken ze de vrijetijdseconomie en brengen ze een multiplicatoreffect teweeg voor héél Limburg.”

Vooral waterattracties, nieuwkomers en vaste waardes in trek

Door het wisselende weer – van gematigd zomers tot uitzonderlijk heet – konden zowel binnen- als buitenattracties vrij goed meeprofiteren in juli. De extreme hitte kwam uiteraard niemand ten goede, omdat veel mensen binnenbleven. Dat hebben niet alleen attractie-, maar ook restaurant- en café-uitbaters gevoeld. Ze speelden hun troeven uit met aangepaste openingstijden of vernevelaars om de hitte te trotseren. Maar enkel de waterattracties beleefden hoogdagen tijdens de hittegolf. Lago Pelt Dommelslag en Wilhelm Tell hielden uitzonderlijk avondopeningen om zo lang mogelijk verkoeling te bieden. En de nieuwe aquaparken van Terhills Cable Park en Center Parcs De Vossemeren waren een succes. Ook C-Mine bleek de ideale plaats om af te koelen. Maar dat zijn niet de enige toppers deze zomer. La Biomista in Genk klokte als nieuwkomer af op meer dan 10.000 bezoekers. Ook de bekende Davidsfonds Zomerzoektocht, dit jaar in Limburg, is goed op weg richting de beoogde 20.000 deelnemers. Vaste waarde Bokrijk kon dankzij de Bruegelexpo rekenen op een breed publiek van 45.000 bezoekers voor het openluchtmuseum. Het volledige park overschreed de kaap van 140.000 bezoekers in juli.

Meerderheid uitbaters tevreden en optimistisch

De Limburgse toeristische sector blikt volgens de steekproef van Toerisme Limburg over het algemeen tevreden terug op de voorbije maand en is optimistisch voor augustus. Volgens acht op de tien logiesuitbaters en zeven op de tien uitbaters van grote attracties is juli even goed of zelfs beter verlopen dan vorig jaar. Acht op de tien uitbaters in de sector ziet ook augustus positief tegemoet. “Het doet deugd om te zien dat het harde werk van de toeristische sector en de inspanningen van Toerisme Limburg vruchten afwerpen. We zijn vastberaden om niet alleen tijdens de zomer, maar ook de rest van het jaar samen op deze weg verder te gaan. Uiteraard blijven we realistisch. We kennen al vijf jaar op rij een sterke groei en beseffen dat de cijfers niet eeuwig kunnen blijven stijgen, ooit is het plafond bereikt. Daarom spreken we nieuwe groeimarkten aan, zoals zakentoerisme. Zodat de bedden van de ondernemers 365 dagen per jaar vol liggen, want dat betekent meer omzet en dus meer jobs”, besluit Igor Philtjens.

Nuttige links: