De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
  • Start
  • Leren
  • "Scholen fleuren elkaars leslokalen op!" - Lerend netwerk Interieur
twee studenten verven een klaslokaal

"Scholen fleuren elkaars leslokalen op!" - Lerend netwerk Interieur

woensdag, 18 december 2019, 10.35 u.

Soms is het moeilijk om bepaalde competenties te verwerven op de schoolvloer. Klassikaal werkplekleren is daarom een mooi alternatief. Om het wegkapen van opdrachten binnen de profitsector te vermijden, kwam men binnen het Lerend netwerk Interieur op een sterk idee: scholen die elkaars leslokalen opknappen of verfraaien!  Dit zelfs over de grenzen van de onderwijsnetten en -niveaus heen. Zo worden nieuwe technieken of materialen ontdekt, mede dankzij RTC Limburg. Er wordt specifieke aandacht aan de evaluatie van deze vorm van leren besteed.

Schilderen en radiatoren spuiten

De spits werd afgebeten door I-MaS dat enkele lokalen ging schilderen bij Mosa-RT. We namen samen met Sint en Piet op 6 december een kijkje, en vroegen de mening van leerlingen, leerkracht en ouders.

Leerling Luka: “Dit lijkt op stage, maar nu werken we samen met andere leerlingen. Het is een plezant concept. Ook de verplaatsing met het busje is zoals echt gaan werken.” Zijn collega Ian vond: “ We doen opdrachten die we anders niet doen, zoals radiatoren spuiten. Het is veel leerrijker dan op school. Het uit te voeren werk is ook groter, we motiveren elkaar.”

Ouders die de werken bewonderden, vonden dat hun zoon meer gemotiveerd was omdat hij aan iets “blijvends” kon werken voor een klant, in een reële situatie. Ook de leerkracht benadrukte de hogere motivatie.  Hij gebruikte “Uniform”-methodiek om deze leervorm te evalueren.

Meerwaarde: onmiddellijke bijkomende uitleg

De pedagogische begeleiding zag nog een uitgesproken meerwaarde in het concept. De leerkracht die bij deze leervorm aanwezig is, kan de leerlingen dadelijk bijkomende uitleg geven om de competenties van de leerlingen te verhogen. Iets waarvoor een mentor op een stageplek niet altijd de tijd heeft.

Krachtig en positief verhaal

Tot slot bleek ook de “klant” tevreden met de mooi vernieuwde lokalen. Een krachtig en positief verhaal voor alle partijen dus.
Samen met de pedagogische begeleiding die dit netoverstijgend lerend netwerk aanstuurt en de vijf deelnemende scholen wordt bekeken hoe men in de toekomst meer scholen kan samenbrengen binnen dit lerend netwerk Interieur.

Meer info

Het Lerend netwerk Interieur wordt gefaciliteerd door Flankerend Onderwijs van provincie Limburg. Meer info over het concept of het lerend netwerk via onderwijs@limburg.be.
 

Nieuws op maat

Het overzicht van nieuws, door jou gekozen ...

Dit e-mailadres bestaat al. Je kunt jouw voorkeuren altijd aanpassen via jouw account.
  • Start
  • Leren
  • "Scholen fleuren elkaars leslokalen op!" - Lerend netwerk Interieur