De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te avigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...
Kinderopvang

A tot Z (Tips en tricks)

Wachtmomenten

Wachtmomenten zijn momenten waarin kinderen niet geprikkeld worden. Het zijn momenten waar kinderen bovendien niet zelf voor kiezen, waardoor ze zich gaan vervelen. Denk maar aan het wachten in de rij voor het eetmoment, wachten op elkaar aan het toilet, wachten op de uitleg van een activiteit, in de rij staan voor de telling van de kinderen.

Af en toe wachten is prima, maar de wachtmomenten worden best zo vaak mogelijk ingekort of speelser en uitdagender gemaakt. Hieronder enkele tips.

  • Krijg zicht op de wachtmomenten in de opvang.
    Ga na hoeveel wachtmomenten er zijn op een dag. Observeer een aantal kinderen en houd bij hoelang ze op een dag moeten wachten. Zo krijg je een realistisch beeld van de wachtmomenten. Andere mogelijkheden: neem zelf deel als kind en ervaar de wachtmomenten of film verschillende dagdelen en bespreek deze nadien in team.

  • Durf de organisatie en afspraken in vraag te stellen.
    Hoe verloopt het eetmoment, verloopt het vlot? Hoe is het 4-uurtje georganiseerd? Waarom moeten kinderen stil zijn? Hoe verlopen overgangen tussen de activiteiten? Wanneer wordt er geteld en herteld? Hoe gebeurt het tellen? Is het nodig dat alle kinderen samen eten? …
    Vraag jezelf af of het nodig is dat kinderen wachten. Heel wat wachtmomenten komen voor uit praktische en organisatorische redenen. Heel wat wachtmomenten kun je vermijden door het praktische en organisatorische aan te passen. Bijvoorbeeld: opsplitsen in kleinere groepen.

  • Bevorder zelfstandigheid.
    Laat kinderen helpen en laat kinderen zoveel mogelijk zelf doen. Op die manier kan je je bezig houden met de activiteit zelf (bv. geleide activiteit, eetmoment) en de kinderen zijn er actief bij betrokken. Denk maar aan: zelf bekertjes water vullen, materiaal helpen klaarleggen, andere kinderen helpen de jas aandoen, …

  • Maak van het wachtmoment een leuke activiteit.
    Kinderen zoeken vaak zelf spontaan naar mogelijkheden om wachtmomenten in te vullen. Denk maar aan liedjes zingen, moppen vertellen of materiaal zoeken om mee te spelen. Kijk naar wat kinderen doen en speel hierop in of laat je hierdoor inspireren.
    Bijvoorbeeld: je kunt kinderen tellen door een poortje te maken waar ieder kind onderdoor loopt, eventueel zelfs onder een limbo-stok. Dit telt snel en het is speels.
    Tip: kies samen een wachtmoment uit en schrijf in kernwoorden op hoe je dat moment zo saai mogelijk kunt maken. Vervang al deze woorden door het omgekeerde woord. Wedden dat je tot leuke ideeën komt? 

  • Zorg voor een prikkelende ruimte.
    Kinderen spelen altijd en overal. Stimuleer dit door prikkels aan te brengen in de omgeving. Houd hierbij rekening met de behoeften van kinderen. Kinderen die behoefte hebben aan beweging zullen bijvoorbeeld enthousiast het klimrek aan de muur van het toilet beklimmen. Of hang "wachtzakjes" op met kleine materialen of raadseltjes. 

  • Zorg voor een goede voorbereiding.
    Leg materiaal op voorhand klaar, maak duidelijke afspraken en breng de kinderen pas samen wanneer alles klaar is. De overgang tussen activiteiten verloopt dan vlotter.

  • Gebruik het wachtmoment om taal te stimuleren.
    Maak gebruik van dit moment om bijvoorbeeld gesprekjes aan te gaan met de kinderen. Het Limburgs Steunpunt Kinderopvang werkte, in een nieuw project, "TaalKOraal" uit, bestaande uit een aantal instrumenten en een begeleidingstraject. Taalstimulering tijdens wachtmomenten is er een onderdeel van.
    Voor meer informatie kun je terecht bij het Limburgs Steunpunt Kinderopvang via steunpuntkinderopvang@limburg.be of tel. 011 30 59 37.