De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te avigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...
Kinderopvang

A tot Z (Tips en tricks)

Voorleesboeken, netjes opgesteld op een tafel

Voorlezen voor KLEIN en GROOT

Je kunt nooit te vroeg beginnen met voorlezen, zelfs voorlezen aan baby’s, hoe klein ook, heeft een positieve invloed op hun taalontwikkeling.

Naarmate de kinderen ouder worden, verandert dan wel de invulling van het voorlezen, maar kinderen, klein of groot, krijgen van voorlezen nooit genoeg. En trouwens, ook volwassenen genieten van mooie woorden, mooie teksten en verhalen.

Hieronder geven we enkele tips om voorlezen boeiend te maken voor kinderen.

  • Lees regelmatig voor. Het inlassen van een vast voorleesmoment kan hierbij helpen, vb. net voordat de kinderen naar school gaan om zo terug rust te creëren in hun hoofd.
  • Voorlezen kan ook op ieder moment van de dag. Op onverwachte momenten voorlezen is vaak spannend voor kinderen, vb. tijdens het eetmoment een krantenartikel voorlezen, kinderpoëzie voorlezen, ...
  • Zorg ervoor dat boeken frontaal worden gepresenteerd aan kinderen in boekenrekjes, thematafels, boekenhouder, ... Op die manier gaan ze vaker spontaan een boek vastnemen en doorbladeren.
  • Je kunt dieper ingaan op het voorgelezen verhaal en er een spel, geleide activiteit of uitstap aan koppelen.
  • (Voor)lezen gebeurt ook het best in een rustige omgeving. Is dit niet mogelijk door een beperkte ruimte, las dan even een gezamenlijk "chillmoment" in. Het is ook leuk om een verhaal voor te lezen waar het zich afspeelt vb. in het bos, in een tent, onder de schaduw van een boom, ...
  • De ene dag is de andere niet. De ene dag gaat het voorlezen al wat beter dan de andere. Lukt het niet, probeer het gewoon op een andere moment opnieuw, want oefening baart kunst.
  • Probeer op voorhand het boek al eens te lezen, zo weet je waarover het gaat en kun je makkelijker inspelen op vragen van kinderen.
  • Gebruik de mogelijkheden van je stem. Je kunt verschillende stemmetjes gebruiken, fluisteren of juist heel luid spreken, snel of traag, ... Hierdoor breng je een verhaal tot leven. Is dit niets voor jou, geen probleem. Doe waar jij je goed bij voelt.
  • Betrek de kinderen tijdens het verhaal. Neem tijd om in te gaan op reacties van kinderen dit is zoveel belangrijker dan gewoon doorgaan met lezen. Deze kunnen misschien leiden tot een fijn gesprek. Stimuleer kinderen om te praten door zelf vragen te stellen.
  • Maak kinderen nieuwsgierig over het verhaal. Kijk samen naar de boekenkaft en denk samen na: "Waarover zou het boek kunnen gaan?"
  • Als de aandacht van kinderen verslapt, STOP dan! Begin dan op een ander moment opnieuw of kies een nieuw boek. Hoe lang je voorleest hangt van de kinderen af. Als ze snel zijn afgeleid, kies je beter voor meer en kortere voorleesmomenten of een ander rustige en prikkelarme omgeving.
  • Maar vooral HEB ZIN en MAAK TIJD! Voorlezen op regelmatige basis versterkt de positieve effecten op de ontwikkeling van kinderen. Maak tijd om bij elkaar te kruipen en een boekje te lezen. Als jij er zelf zin in hebt en er een beetje tijd voor maakt dan creëer je zowel voor kinderen als voor jezelf momenten waar jullie later warme herinneringen aan overhouden.