De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
v.l.n.r: Liesbeth Van der Auwera, burgemeester Bree - Tom Vandeput, gedeputeerde - Bart Lodewyckx, Unizo

Naar de Kern moet stadscentrum Bree nieuw leven geven

dinsdag, 03 december 2019

In aanwezigheid van gedeputeerde van Economie Tom Vandeput, burgemeester Liesbeth Van der Auwera en het voltallige schepencollege is gisteren in Bree het startschot gegeven van het traject Naar de Kern. In een kort maar intensief traject begeleid door Breda University, studiebureau ABM en UNIZO wordt samen met lokale stakeholders en verantwoordelijken gezocht naar een unieke profilering van de stad. Van hieruit kan dan de stedelijke retail worden versterkt.
“Alles draait om de unieke branding van steden en gemeenten. Een branding gebaseerd op een sterke identiteit die niet leidt tot concurrentie maar tot sterke onderlinge relaties die ons samen verder zullen brengen”, aldus gedeputeerde Tom Vandeput.

Bree telt 374 handelspanden en 51.593 m² winkelvloeroppervlakte (WVO). 7,8 % (29) van deze handelspanden en 7,5 % (3.843 m²) van de WVO staat leeg.
“Deze cijfers liggen onder het Limburgs gemiddelde maar de laatste jaren kent Bree enkele demografische verschuivingen en wijzigingen in het consumptiepatroon van de bevolking. Dit vraagt om aanpassingen aan het detailhandelsaanbod en misschien ook aan de infrastructuur van winkelgebieden,” aldus burgemeester Liesbeth Van der Auwera.

Negen maanden lang zullen diverse stakeholders, i.c. de gemeentelijke beleidsmakers en diensten, vertegenwoordigers van de plaatselijke retail en horeca, de vastgoedsector, … werken aan een nieuwe toekomststrategie voor het kernwinkelgebied.
“Er wordt gezocht naar dat wat de gemeente bijzonder en aantrekkelijk maakt,” klinkt het bij gedeputeerde Tom Vandeput. “We zoeken samen naar een branding die verbindingen helpt leggen, de relatie met omliggende gemeenten versterkt en voor een gezonde wisselwerking in de regio zal zorgen.”

Bree en provincie Limburg: partners in detailhandel

De nadruk ligt daarom vooral op cross-overs met andere beleidsdomeinen waarmee de  gemeente extra waarde kan toevoegen aan het lokale of regionale toerisme en de cultuurbeleving en omgekeerd.
“Naar de Kern kan het hele centrum de schwung geven die het verdient. Brainstormen met experten, knopen doorhakken, een identiteit creëren, een marketingstrategie op maat ontwikkelen,… We hebben er zin in”, aldus burgemeester Liesbeth Van der Auwera.

“De provincie Limburg financiert het traject voor 55.000 euro. In een latere fase wanneer het DNA gekend is en concrete acties worden opgezet om de commerciële invulling, ruimtelijke ordening en de beleidsvisie van de gemeente hierop af te stemmen, voorziet de provincie nog eens 100.000 euro”, besluit gedeputeerde van Economie Tom Vandeput.

Nieuws op maat

Het overzicht van nieuws, door jou gekozen ...

Dit e-mailadres bestaat al. Je kunt jouw voorkeuren altijd aanpassen via jouw account.