Fase 3 A bevat het stuk van de kleine ring (R70), m.n.de Schiervellaan, tussen het kruispunt met de Ridder-Portmansstraat en de Bampslaan enerzijds en het Leopoldplein anderzijds; opvallend voor deze fase is de afwezigheid van de wandelboulevard in het midden (plaatsgebrek), maar anderzijds de aanwezigheid van een busbaan tussen het busstation op het Leopoldplein en de Bampslaan. Aan binnen- en buitenzijde blijft een voetpad voorzien en ook het fietspad aan de buitenkant blijft behouden. De werken worden in dezelfde materialen uitgevoerd als bij de overige delen van de Groene Boulevard. Het Leopoldplein wordt heringericht met versterking en accentuering van de bestaande groenvoorziening en aangevuld met een ontmoetingsplein, er schuin tegenover. Er wordt een bewaakte fietsparking, parkeerplaats voor 20 auto’s en een nieuw busstation ingericht. Het kruispunt Luikerpoort wordt met voorsorteerstroken en conflictvrije verkeerslichten uitgerust; voor de zwakke weggebruiker wordt een vluchtheuvel en veilige oversteekplaatsen voorzien. Het gedeelte van de Luikersteenweg tussen Luikerpoort en Toekomststraat wordt als integraal deel uitmakend van de Groene Boulevard beschouwd; zoals elders wordt ook hier de riolering vervangen en de rijweg met éénrichtingsverkeer heringericht.
Thema: levenskwaliteit en sociale cohesie
Programma: Doelstelling 2 1997-1999
Startjaar: 1997
Totale projectkosten: € 2.484.097,80
Europese subsidie: € 938.847,77