In aansluiting op een eerder project in het D2-programma 1994-1996, wordt hier de 2de fase van de afwerking van de Groene Boulevard voorgesteld, vanaf de Koning Boudewijnlaan tot de Toekomststraat; in fase I kwam het gedeelte ‘Toekomststraat - Maastrichterpoort’ aan bod, waarvan de eindafwerking wordt voorzien tegen april 1998. In een latere fase (uitvoering vanaf midden 1998) worden de werken ter hoogte van het Leopoldplein en Luikerpoort enerzijds en het Dusartplein anderzijds opgenomen. De Martelarenlaan en het gedeelte van de Thonissenlaan tot aan de kanaalkom heeft aan de buitenzijde een zone 50, een brede promenade en aan de binnenkant een zone 30 met parkeergelegenheid. In de bocht aan de kanaalkom wordt omwille van gebrek aan ruimte de Boulevardidee verlaten, maar groen en voetgangersruimte blijven gegarandeerd. Vanaf de Kattegatstraat krijgt de Boulevard weer zijn typisch patroon tot aan de Koningin Astridlaan. Vanaf de Koningin Astridlaan starten de busbanen, die het nieuwe busstation ’Diesterstraat’ bedienen. In de zone 50 is de rijweg uitgevoerd in asfaltverharding en de voet- en fietspaden in betonstraatstenen. De promenade wordt gekenmerkt door de boomaanplanting en een wandelweg in een licht getinte asfaltlaag afgeboord met kasseien. Eigentijds maar sober straatmeubilair en kunstwerken zorgen voor accenten. In de zone 30 is de rijweg uitgevoerd in gekloven kasseien en de voetpaden in kasseien met effen bovenvlak. Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn op de belangrijkste punten voorzien van verkeerslichten om de zone 50 ‘conflictvrij’ te kunnen oversteken.
Thema: levenskwaliteit en sociale cohesie
Programma: Doelstelling 2 1997-1999
Startjaar: 1997
Totale projectkosten: € 2.434.577,63
Europese subsidie: € 924.847,26