De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.

Europese projecten in kaart

kaart | lijst

WARD, sanering slibbekkens en terril te Zwartberg

Het project houdt de vrijwillige sanering in van een historische vervuiling. Grote hoeveelheden slib en mijnsteen dienen afgegraven, enerzijds om de zoutvracht naar het grondwater te doen afnemen en anderzijds om de nabestemming, m.n. industrieterrein, parkgebied en recreatiezone te kunnen realiseren. Het slib wordt daarbij ruimtelijk geconcentreerd en afgewerkt met een afdeklaag; er is een deugdelijk afwateringssysteem en controle voorzien. De terril wordt volledig afgegraven tot op de hoogte van het omliggend terrein, waardoor meer industriegrond wordt gecreëerd. Het bufferbekken blijft beperkt tot de minimale 6 ha. Aldus wordt een industriezone gerealiseerd op grondgebied van de gemeenten Genk en Houthalen met in totaal een oppervlakte van 94,6 ha. Na aftrek van het bufferbekken (± 6ha) een bufferzone langs de Torenlaan (±5ha), de talluds (±10ha) en de ontsluitingsinfrastructuur (±5ha), blijft ± 72 ha over, inclusief de saneringsopslag. Er hebben reeds stabiliteitsstudies plaatsgevonden, waaruit blijkt dat industriële constructies bovenop de saneringsopslag kunnen worden geplaatst; een constructie met ringbalkfundering zou een meerkost betekenen van 10% t.o.v. een normale industriebouw. Er is een plan voor de ontsluiting overeengekomen met Genk, zowel via de Habetslaan als via de Torenlaan; ook inzake DWA-riolering blijkt dit geen problemen op te leveren; de afwatering van hemelwater gebeurt grotendeels via open grachten; omwille van hoogteverschillen worden in de grachten naar het bufferbekken (6.400 m³ bergingscapaciteit) betonnen elementen met remmers aangebracht.

Projectinformatie

Thema: ondernemerschap en economische zaken

Programma: Doelstelling 2 1997-1999

Startjaar: 1997

Financiën

Totale projectkosten: € 4.462.083,45

Europese subsidie: € 1.784.833,38

Geografische locatie project

Torenlaan 40
3600 Genk

Link naar dit project

bekijk dit project op de kaart


  • filter
    open collapsed menu
    collapse menu





Limburg speelt Europees - Vleva jouw brug tussen Vlaanderen en Europa

Nieuws

woensdag, 11 december 2019
Beleidsverklaringen Philtjens en Vandeput
Op 11 december deelden gedeputeerden Philtjens en Vandeput hun beleidsvisie mee aan de provincieraadsleden tijdens de Decemberzittingen 2019. Gedeputeerde Philtjens sprak over de ambitie, de betekenis,...
woensdag, 02 oktober 2019
Projectpartners LogistiekLerenZonderGrenzen met o.a. Ben Lambrechts, Hogeschool PXL - Tom Vandeput, gedeputeerde en Kris Claes, Voka Limburg
De logistiek in Nederlands- en Belgisch-Limburg boomt. De groei van de sector wordt echter geremd door een gebrek aan logistieke medewerkers. Dit geldt niet alleen voor de uitvoerende profielen zoals...
maandag, 23 september 2019
De provincie zet een samenwerking op met het Vlaams-Europees Verbindingsagentschap (VLEVA) om Europa dichter bij de Limburger te brengen. VLEVA schakelt hiervoor vanaf volgende maand een projectcoördinator...